15 ianuarie 2014

Maine se implinesc 164 de ani de la nasterea lui Mihai Eminescu !
Citesc cu drag si acum poeziile lui pentru ca imi dau starea aceea de visare, intuitie si ragaz de gandire pe care o cautam cu totii cateodata !
Mi s-a demonstrat traind , ca atunci cand mintea e neclara , sufletul ravasit si gandurile pierdute in tristete ,  un roman bine scris , o poezie frumoasa sau o muzica profunda te pot salva !
Iti schimba starea , ideile , perceptiile se modeleaza altfel si deodata devii mai pozitiv , gasesti solutii , parca au trecut norii negri si au revenit razele de lumina !
Locuind in Iasi , Copoul il cunosc de copil , iar pentru mine acest parc inseamna si Eminescu , acolo poti sta pe o banca sa privesti teiul ce ii poarta numele , un copac batran , batran dar semet si etern !
Poti asculta cantecul pasarilor primavara si vara , poti sa te bucuri in voie de natura blanda si datatoare de liniste !
Si daca mai ai in maini un volum de poezii eminescene e perfect !
Cred ca asociez Copoul cu Eminescu pentru ca in liceu la orele de limba romana , in zilele de vara , profesoara noastra ne ducea in parc uneori sa facem ora , fiind si liceul in zona . Si era frumos sa citesti poezii , sa comentezi versuri si sa auzi povestile profesoarei in acelasi parc pe unde au trecut pasii poetului…parca era perfect locul pentru asta !
Poetul ramane pentru mine , prin ceea ce a scris atat de frumos si dincolo de vremuri , un reper in poezia si literatura romana !
Cand merg la bunici pe timp de vara , imi amintesc de ” buciumul suna cu jale ” , cand se face seara in gradina bunicii imi amintesc de ” Somnoroase pasarele / Pe la cuiburi se aduna , / Se ascund in ramurele / Noapte buna!”
Cand ajung pe Bucium , in Iasi , privesc drumul plopilor fara sot si imi amintesc de  ” Pe langa plopii fara sot / Adesea am trecut / Ma cunosteau vecinii toti , / Tu nu m-ai cunoscut…”-adevarul este ca plopii aceia fiind cei din versuri parca emana o istorie aparte…nu ai cum cand ii privesti , chiar din departare , sa nu iti aduci aminte de versurile care evoca iubirea poetului pentru Veronica Micle !
In Targu-Neamt de ajungi  , nu poti sa ignori ca pe acolo acum mult timp se plimbau Ion Creanga , Eminescu  sau cand ajungi in Humulesti e imposibil sa nu simti macar putin printre clipele trecute peste ani si ani , energia ce ne-o descria poetul in versuri sau povestitorul in amintirile sale!
Desi in vremurile de azi , mai uitam de aceasta zi , eu ma bucur ca Eminescu este al romanilor si mereu ii voi citi operele cu nostalgie si drag ! Pana la urma ne defineste ca popor , cand spui Mihai Eminescu spui Romania !
Va las in compania unor versuri frumoase si linistitoare :

Codrule , codrutule ,
Ce mai faci dragutule ?
Ca de cand nu ne-am vazut ,
Multa vreme a trecut ,
Si de cand m-am departat ,
Multa lume am imblat

-Ia eu fac ce fac de mult :
Iarna viscolu’ l’ ascult
Crengile-mi rupandu-le ,
Apele-astupandu-le ,
Troenind cararile
Si gonind cantarile .

Si mai fac ce fac demult :
Vara doina mi-o ascult ;
Pe cararea spre izvor
Ce le-am dat-o tuturor ,
Umplandu-si cofeile
Mi-or canta femeile .

Codrule cu rauri line ,
Vreme trece , vreme vine :
Tu din tanar precum esti
Tot mereu intineresti .

-Ce mi-i vremea , cand de veacuri
Stele-mi scantee pe lacuri ,
Ca de-i vremea rea sau buna ,
Vantu-mi bate , frunza-mi suna ,
Si de-i vreme buna , rea
Mie-mi curge Dunarea .
Numai omu-i schimbator ,
Pe pamant ratacitor ,
Ear noi locului ne tinem ,
Cum am fost asa ramanem.
Marea si cu raurile ,
Lumea cu pustiurile ,
Luna si cu soarele ,
Codrul cu izvoarele . ( din volumul Poesii ,1884 )

Lasă un răspuns

